Dagje Keulen en mijn eerste week in Basel - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Sylvana Pol - WaarBenJij.nu Dagje Keulen en mijn eerste week in Basel - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Sylvana Pol - WaarBenJij.nu

Dagje Keulen en mijn eerste week in Basel

Door: Sylvana

Blijf op de hoogte en volg Sylvana

04 Maart 2016 | Duitsland, Keulen

Na een super leuk afscheidsfeest te hebben gehad is mijn avontuur begonnen op 26-02-2016. Wesley en ik hadden besloten dat we van onze reis een mini roadtrip gingen maken. We zijn eerst naar Keulen gereden, deze rit duurde twee en een half uur. In Keulen hebben we een beetje in de stad rondgelopen. Ook hebben we daar de Dom kerk bezichtigd en de toren beklommen. Het was een flinke beproeving aangezien de toren van de Dom van Keulen 157 meter hoog is, wat betekent dat we 509 treden omhoog moesten klimmen. Al met al hebben we een hele leuke dag gehad in Keulen en we zouden er graag nog eens naar toe gaan. In Keulen hebben we overnacht in het NH Köln City hotel. We hebben nog nooit zo'n luxe hotelkamer gehad als daar! Ook het ontbijt was erg goed.

De volgende dag vervolgden we onze reis richting Basel. Aangezien we een beetje vroeg waren, besloten we om een stop te maken in Freiburg. Eveneens een mooie studentenstad. Toen we daar ander half uur waren geweest, ging onze reis verder naar Basel, waar we om half 5 arriveerden
op het adres van mijn kamer. De totale reistijd van Keulen naar Basel is ongeveer 4 uur. Daar aangekomen hebben we alles in mijn kamer gepakt. Dit duurde wel even, omdat ik veel spullen mee had (onder andere een chocolade voorraad voor de eerste twee maanden en een prachtige fotocollage van de vriendengroep waarvan ik een foto zal plaatsen).

De rest van het weekend hebben we de stad verkend. We waren naar het centraal station geweest (Bahnhof Basel SBB) en we zijn vooral in het oude gedeelte van Basel geweest (Altstadt Basel). Basel is een mooie stad met historische en kleurrijke gebouwen. Mijn kuitspieren worden hier goed getraind door de vele steile gedeelten in de stad. Ook hebben we ontdekt hoe de metro hier werkt. Hier hebben we de rest van het weekend maar gebruik van gemaakt. Ook zijn we met de metro naar Weil am Rhein geweest. Dit is een stadje in Duitsland niet ver van Basel (25 minuten met de tram). Alle producten zijn hier veel goedkoper. Ik zal hier veel mijn boodschappen gaan doen, omdat Zwitserland vrij duur is (producten en vooral eten is letterlijk twee keer zo duur in Zwitserland in vergelijking tot Nederland). Op zondag avond hebben we gegeten in Cafe Extrablatt in Wheil am Rhein, daar hebben we een lekkere steak met kruidenboter en frietjes gehad.

Op dinsdag ben ik begonnen op mijn stageplek en is Wesley weer naar huis gegaan. Ik zit in de onderzoeksgroep van professor Kelly Tan. Op deze website kunnen jullie meer over haar en haar onderzoeken lezen: http://www.biozentrum.unibas.ch/research/groups-platforms/overview/unit/tan/
De onderzoeksgroep bestaat uit: 3 PhD studenten, 2 masterstudenten (Siem een andere student van mijn master en ik), een biotechnicus en de professor. Het is een leuke groep waarbij eten en snoepen centraal staat. Op mijn eerste stagedag zijn we dan ook uit eten geweest bij Kohlmanns in het centrum van Basel. Hier heb ik een Flammkuche gegeten. Het lijkt op een soort van dunne pizza gebakken met brooddeeg. Ik had de klassieke versie genomen belegd met crème fresh, bacon en uien.

Wat betreft mijn onderzoek deze week, heb ik me vooral bezig gehouden met het lokaliseren van de gebieden die ik ga onderzoeken in de hersenen.

  • 05 Maart 2016 - 18:33

    Lenie Drees:

    Heee buurmeissie, mooi reisverslag hoor.
    Blijven we mooi op de hoogte rondom jouw stage!!
    Heeeel veel plexier en de groeten van Herman en Lenie

  • 06 Maart 2016 - 18:46

    Hilly Ter Brake:

    Je zit in ieder geval in een mooie buurt, dichtbij ons vakantieadresje al 16 jaar, vaak in Freiburg geweest, en ook in Basel. erg mooie omgeving. Wij wensen jou heel veel succes met je stage, je doet het erg goed hoor, toi toi. Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sylvana

Hallo allemaal, Ik ben bezig met mijn afstudeeronderzoek van de Master Neuroscience and Cognition. Dit doe ik het komende half jaar bij het Biozentrum van de Universiteit van Basel in Zwitserland. Ik doe onderzoek naar de Basale Ganglia. Dit zijn hersenstructuren die een belangrijke rol spelen in leren, cognitie en motorische controle. De ziekte van Parkinson en de ziekte van Huntington zijn twee bekende ziekten die worden veroorzaakt door defecten in de Basale Ganglia. Met mijn onderzoek probeer ik inzicht te krijgen in de werking van deze hersenstructuren door mij te focussen op de werking van bepaalde neurale circuits die hier deel van zijn. Op deze manier hoop ik een bijdrage te leveren aan kennis over de werking van de Basale Ganglia, waardoor het vinden van nieuwe behandelingen voor gerelateerde ziekten weer een stap dichterbij zal zijn. Naast mijn wetenschappelijke interesses en vindingen zal ik jullie natuurlijk ook op de hoogte houden van mijn leven in Zwitserland!

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 3291

Voorgaande reizen:

26 Februari 2016 - 04 September 2016

Afstudeerstage in Basel Zwitserland

Landen bezocht: